Borneo en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sanne Mulder - WaarBenJij.nu Borneo en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sanne Mulder - WaarBenJij.nu

Borneo en Vietnam

Door: Sanne Mulder

Blijf op de hoogte en volg Sanne

05 December 2014 | Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal!

Ondertussen ben ik alweer 2,5 maand aan het reizen, de tijd vliegt echt voorbij!

Na de relaxte dagen in Kuching was het tijd om verder te reizen naar het noorden van Borneo. Op 16 november stapten Maartje, David en ik in het vliegtuig naar de stad Kota Kinabalu. Hier hadden we nog geen hostel geboekt en gingen we door de brandende zon met 15 kilo op onze rug (en weinig slaap gehad) op zoek. Heerlijk dat backpackers leven...
Uiteindelijk hadden we iets gevonden, goede bedden, maar het sanitair en de douches waren enorm vies. Aangezien mijn standaarden qua hygiëne hier in Azië drastisch gedaald zijn, zijn we hier uiteindelijk nog een paar dagen gebleven, want hé, het was goedkoop!

In Kota Kinabalu hebben we ook de beruchte vrucht 'durian' geproefd. Het is een vrucht die verboden is in hotels en openbare ruimtes, omdat de stank verschrikkelijk is. Maar blijkbaar moest hij heel lekker smaken. Natuurlijk geloofden wij die stank niet zo, en hadden we de vrucht in onze kamer gesmokkeld. Hier hadden wij dagen erna nog spijt van, vooral omdat de vrucht echt enorm vies was!

Verder zijn we nog naar de 2 bounty eilanden Sapi en Manukan geweest, waar we lekker hebben gechilld en gesnorkeld :).

Toen was het tijd om afscheid te nemen van onze Zwitserse vriend David, want Maartje en ik gingen een rivier tour doen voor een paar dagen op de Kinabatangan rivier. Nu kwam dan het echte jungle leven! We sliepen midden in de jungle in een bed en breakfast. Het hele huis stond op palen en 'snachts hoorden we de apen ruzie maken op ons dak. Ook waren het toilet en douche buiten, dus voordat je daar naar binnen ging, moest er eerst worden gecheckt op spinnen of andere rare beesten, joepie!
We sliepen daar 2 nachten, waarbij we 'sochtends de rivier op gingen op zoek naar beesten, 'smiddags een jungle trekking hadden en 'savonds op zoek gingen naar slapende vogels in de jungle. We hebben heel veel vogels gezien, apen, een slang en zelfs krokodillen en orang oetans! Enorm vet. Helaas ook wat minder leuke dieren gezien zoals grote spinnen en zelfs bloedzuigers! Gelukkig hadden we speciale bloedzuigersokken aan, maar alleen al die beesten op je sok te hebben is NIET LEUK.

Na de rivier tour gingen we naar de stad Sandakan. Hier hebben we niet veel gedaan behalve thee gedronken bij het Ibis hotel en Sundae's gegeten bij de MacDonalds (we moesten toch vieren dat we de jungle overleefd hadden).

Toen gingen we ons klaarmaken voor onze volgende beproeving: het beklimmen van de berg Kinabalu! Deze berg is in totaal 4,1 km hoog en op de top vriest het. Dus na veel eten, warme kleren en zelfs muts en handschoenen te hebben ingepakt, konden we op pad. De eerste dag hebben we ongeveer 5 uur via een pad naar boven gelopen. Daar is het kamp Laban Rata, waar we gingen slapen. Dit is al op hoogte van de wolken, dus het was daar enorm koud! Na een korte nacht liepen we om 2:00 'snachts verder op weg naar de top. Ik was erg benauwd door de hoogte en heb dus vaak gedacht om terug te gaan. Maar natuurlijk gaf ik niet op :). Na 4 uur klimmen en zweten bereikte ik eindelijk de top. WAUW! Zo enorm mooi om de zonsopgang te zien zo hoog boven de wolken. Het was alle pijn waard! Toen in 1 dag weer helemaal naar beneden toe. Ik kan je vertellen: dat was ook afzien. Blik op oneindig en gáán! Eindelijk rond 15:00 waren we weer beneden. Helemaal kapot, maar weer een overwinning rijker!

De volgende dag ging ik weer terug naar Sandakan, van daaruit had ik mijn vlucht naar Hanoi, Vietnam.

Sinds 28 november ben ik nu in Hanoi. De eerste dag samen met Jody (Nederlands meisje) de stad Hanoi rondgelopen. Hier zijn we naar een gevangenis geweest, heel erg indrukwekkend om te zien! Wat een verschrikkelijke dingen zijn er gebeurd met de gevangenen in de oorlog. Weer zo'n 'wat heb ik het toch maar goed in Nederland' momentje.

De dag erna zijn we naar het bekende Halong Bay geweest. Dit zijn allemaal rotsen in de zee, erg mooi om te zien! Hier kwam ik weer wat mensen tegen die ik nog kende uit Borneo, it's a small world! De eerste dag dat we op de Bay waren was het nog 30 graden, maar de dag erna zakte de temperatuur ineens naar 18 graden. KOUD!!

Na Halong Bay had ik een tour naar Sapa geboekt. Dit is verder in het noorden van Vietnam. De reis alleen al was een hele ervaring, want ik ging met een slaapbus. Het zijn dus allemaal een soort van bedjes in de bus, in plaats van stoelen. Sapa is een heel mooi gebied met allemaal rijstvelden en kleine dorpjes met de vrouwen nog in traditionele felgekleurde kleding. Helaas was het ontzettend mistig toen ik er was, dus was er weinig rijstveld te zien. De kleine dorpjes en de traditionele vrouwen waren wel heel mooi om te zien! In Sapa gingen we de eerste dag een trekking doen door de dorpjes heen. Omdat het net geregend had, was het enorm glibberig. Gelukkig waren er lokale vrouwtjes die ons constant hielpen :). Die nacht hebben we geslapen in een homestay, dus bij mensen thuis. Erg leuk om te zien hoe zij daar leven. De dag erna hadden we weer een trekking terug naar ons beginpunt en ging ik weer met de slaapbus terug naar Hanoi.

Hier ben ik nu nog steeds en zit ik nu met dichte schoenen, een panty onder mijn broek en mijn fleecevest aan, want het is hier 17 graden. Vreemd hoe snel je gewend raakt aan de hitte! Vanavond heb ik weer een slaapbus naar Hue, verder naar het zuiden, daar is het gelukkig wat warmer :).

In de komende 2,5 week reis ik naar het zuiden van Vietnam, waar ik op 22 december mijn vlucht heb naar Bangkok. Ik heb vrijwilligerswerk gevonden op het eiland Koh Phangan, dus ik ga kerst en oud&nieuw vieren bij de fullmoon party! Erg veel zin in :). Het werk bestaat uit 4 uur per dag schoonmaken en ik krijg er gratis accomodatie voor. Aangezien de accomodaties 4 keer zo duur worden tijdens de feestdagen, ben ik er ontzettend blij mee!

Bedankt trouwens voor de reacties onder mijn blog, erg leuk om te lezen wat jullie er van vinden:)!

Fijne sinterklaas, kerst en oud&nieuw alvast en tot mijn volgende verhaaltje!

  • 05 December 2014 - 08:40

    Olga:

    Hoi Sanne,
    wat schrijf je leuke blogs en wat zie en beleef je veel! En al die ontmoetingen onderweg, mooi hoor. Ben heel benieuwd naar alle foto's t.z.t Die berg heb je toch maar mooi beklommen.
    Weet je dat we hier de koudste dag in 1,5 jaar in Nederland hadden afgelopen week? Killetjes. Oh ja, Mexx Nederland is failliet. Nog een mooie tijd in Vietnam! Fijn dat je in Thailland straks gratis onderdak hebt, heb je goed geregeld. Veel groetjes, Olga & Nelis

  • 05 December 2014 - 16:05

    Carla:

    Hoi Sanne,
    Wat een prachtige reis en -verslag; je maakt zoveel mee, ziet zoveel, echt geweldig.
    Ook leuk om steeds nieuwe mensen te ontmoeten. Echt heel bijzonder; geniet ervan!
    Liefs Carla

  • 05 December 2014 - 23:35

    Mieke Huisman:

    Hoi Sanne, ruim twee maanden op pad nu en nog niet echt last van heimwee lijkt me! Geen tijd voor, wát een belevenissen! Hoeveel foto's heb je intussen? Kunnen we vast een avondje boeken om ze te bekijken? Het is echt adembenemend wat je allemaal onderneemt!
    Hier gaat alles goed, t is weer wennen aan de Hollandse winter. We kijken uit naar je volgende verslag. Liefs, ook van Jan,
    Mieke


  • 06 December 2014 - 20:20

    Joey:

    Blijkbaar had ik daarheen gemoeten om het sanitair te onderhouden :P
    Echt leuk om te lezen wat je allemaal beleefd, indrukwekkend !

  • 07 December 2014 - 00:09

    Lian Smits:

    dag lieve Sanne, wat een belevenissen! Wat doe je veel, zie je veel en wat ben je een kanjer! Heel leuk om je verhaal te lezen. Nog heel veel plezier en nieuwe ervaringen! Lian

  • 07 December 2014 - 00:35

    Peter, Renate, Duncan En Jessie:

    Hoi Sanne,

    Wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat en wat heb je weer veel gedaan sinds je vorige reisverslag. Naast het genieten is jouw reis echt een aaneenschakeling van belevenissen die je waarschijnlijk maar een keer in je leven doet. Geniet er maar lekker van lieve Sanne!!
    We hebben je gemist vandaag bij de sinterklaasviering, maar in gedachten was je bij ons hoor.
    Heel veel plezier verder, GENIET, GENIET, GENIET en pas goed op jezelf.

    Dikke kus van ons allemaal
    Peter, Renate, Duncan en Jessie xxxx

  • 28 December 2014 - 19:50

    Anneke Verwegen:

    Dag Sanne,
    Vietnam heb je nu achter je gelaten. Weer veel gezien en gedaan neem ik aan.
    Momenteel ben je op een eiland in Thailand waar je vrijwilligerswerk doet en daarmee ook 'onder de panne' bent.Weer een nieuwe ervaring voor je.
    Wens je een goede afsluiting van dit voor jou bijzondere jaa.
    En de beste wensen voor een super en voorspoedig vervolg van je reis.
    Ik vind het heel dapper en knap van je.
    Geniet er van en maak er nog onvergetelijke maanden van.
    Lieve groet, Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hoi! Ik ga voor 5 maanden door Indonesië, Maleisië, Vietnam en Thailand backpacken. Leuk als je me volgt via mijn blog!

Actief sinds 08 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1783
Totaal aantal bezoekers 3866

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 22 Februari 2015

Mijn backpackavontuur door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: